Betyg i årskurs 4

Måndag 29 maj 2017

Vi i Liberalerna anser att tidiga betyg är viktigt. Genom betyg får elever tydlig återkoppling på hur väl de har uppfyllt kunskapskraven.. Får man betyg tidigt i skolgången blir det en naturlig del av skolan. Att riksdagen tog beslut på försöksverksamhet med betyg från årskurs fyra för intresserade skolor såg vi i Liberalerna som ett steg i rätt riktning. Vi tog initiativ i För- och Grundskolenämnden för att genomföra en satsning där Kungsbacka, som en framåtblickande skolkommun, deltog med en eller flera försöksskolor för att pröva tidiga betyg i praktiken. Tyvärr kan vi konstatera att inga skolor i Kungsbacka kommun var intresserade av att delta. Det är synd eftersom tidiga betyg gör det möjligt för fler elever att tydligt få reda på hur väl de uppfyller målen och vad de behöver arbeta mer med. Det är en del i den liberala politiken som syftar till att ge den enskilde individen störst möjligheter att själv forma sin framtid.

Jan Eric Knutas                                                  Marcus Clarin

1. Vice ordförande                                                 Ersättare

Nämnden för Förskola och Grundskola              Nämnden för Förskola och Grundskola