Växtvärk eller oförmåga?

Tisdag 24 januari 2017

Kungsbacka är en kommun med många positiva sidor. Vi har en tillväxt på mer än 700 personer om året, vilket ger upphov till både glädje och bekymmer. Till glädjeämnena hör att fler är med och delar på skatterna, till bekymren hör att planeringen inte hänger med. Kungsbacka är duktig på att planera för nya områdens bostäder och serviceanläggningar. Vad som inte hänger med lika bra är planläggningen av förskolor och skolor i befintliga kommundelar.

Planläggning av nya områden går ut över befintlig byggnation i områden som Frillesås och Vallda. I Frillesås har kommundelen vuxit så mycket att 40 förskolebarn måste skjutsas till Åsa för att beredas plats. Denna situation förutsågs för över fyra år sedan, men stupade på kommunens egen byråkrati. Den tänkta platsen för förskolepaviljonger skulle detaljplaneras, vilket fortfarande inte har gjorts.

Anledningen till att det inte finns platser i Frillesås är, enligt vår uppfattning, att för många intressenter är involverade i processen och att det också saknas en tydlig styrning.

Exempel. När en förskola ska byggas är nämnden för Förskola och Grundskola avsändare av behovet, men Kommunstyrelsens Förvaltning, Plan & Bygg och Service tar över projektet utan att ha barnens bästa för ögonen. Därmed går åren utan att ny byggnad står färdig. Resultatet blir att vissa kommundelar känner sig missgynnade medan behoven är väl tillgodosedda i andra kommundelar. Förutom en ny inriktning av planeringsprocessen behövs också en långsiktighet i planering och utbyggnad. Vi behöver ligga fem år i förväg för att vara i fas med utvecklingen. Det är politikens ansvar och här får vi erkänna att vi kan bli bättre.

Folkpartiet kommer att ta initiativ i kommunstyrelsen och nämnder för att för att kommunen i fortsättningen planerar på samma sätt för behoven i befintliga kommundelar liksom för nya områden.

Christian Haneson (FP)                      Jan Eric Knutas (FP)

Nämnden för För- och Grundskola