Onsdag 11 oktober 2017

Förslag från Alliansen om behovsinventering inför byggnation av ny arenahall på Kungsbacka Sportcenter.

Kungsbacka kommun expanderar kraftigt och fler flyttar till vår kommun vilket ställer stora krav på utbudet av service och infrastruktur. Vi satsar nu på ett nytt badhus på Kungsbacka Sportcenter och en naturlig utveckling när badhuset är klart är en ny arenahall.

Kommunens för närvarande främsta elitlag i handboll spelar i Aranäshallen. I hallen trängs upp till

1 400 personer vid handbollmatcherna i elitserien och vi ser att både publikkapaciteten samt tillhörande faciliteter har svårt att svara upp mot dagens krav.

Kungsbacka kommun behöver nu starta arbetet med att ta fram vilka behov som finns från de olika föreningarna som föreslås inrymmas i kommande arenahall. Både dagens och morgondagens krav på publikkapacitet för både handboll, tennis, innebandy, futsal och SM-arrangemang på både ungdoms- och seniornivå behöver specificeras. Hallen ska även möjliggöra arrangemang av olika slag.

Nämnden är medveten om att en ny hall för närvarande inte finns med i kommunens lokal- och anläggningsplan för 2018-2022. Vi ser dock ett stort behov av att få fram ett bra underlag för vilka funktioner som ska ingå i en ny hall. Vi vill därför starta arbetet inför en framtida hall med att göra en behovsinventering. Arbetet bör ta sin början under första halvåret 2018.

Vår ambition är att det ska vara möjligt att ta ett första spadtag för en ny hall under nästa mandatperiod, 2019-2022.

Nämnden för Fritid och Folkhälsa ger förvaltningen i uppdrag att ta fram en behovsinventering för en ny arenahall på Inlagsområdet.

Kungsbacka 2017-09-18

För Alliansen i Nämnden för Fritid och Folkhälsa

Tord du Hane (L)                        Bengt Alderin (C)                       Peter Söderberg (M)