Skolan ska satsa på alla elever

Lördag 28 april 2018

För oss Liberaler är det viktigt att alla elever får utmaningar som gör att de utvecklas under sin tid i skolan. Både låg- och högpresterande elever ska stödjas på sin respektive kunskapsnivå och ständigt få stimulans att utvecklas vidare. Vid förra nämndsammanträdet för Förskola och Grundskola fick vi beskedet att Kungsbackas skolor nu har kommit igång med ett arbete att satsa på särskilt begåvade elever. Ett besked som gladde oss i Liberalerna. Arbetet syftar till att öka kunskapen om den här elevgruppen som utgör cirka 5 % av alla elever. I Kungsbacka motsvarar det omkring 500 elever. Denna grupp har tidigare inte alltid fått den nödvändiga stimulansen för att uppnå sin fulla potential i skolan. I Liberalernas skola ska alla elever ges möjlighet att lära sig så mycket som möjligt för att bygga ett kunskapssamhälle. I takt med ökad globalisering måste Sveriges utbildning hålla världsklass för att vi ska kunna hävda oss internationellt som kunskapsnation. Därför måste skolan fånga upp alla elever och ge dem så goda utbildningsmöjligheter som möjligt.

Jan Eric Knutas (L)                                       Marcus Clarin (L)
1. vice ordförande                                       ersättare
Nämnden för förskola och grundskola        Nämnden för förskola och grundskola