Försöksverksamhet med betyg från årskurs 4

Tisdag 24 januari 2017

Betyg är viktiga i kunskapsskolan. Glädjande nog har FP, tillsammans med övriga allianspartier, nått enighet med regeringen om att starta försöksverksamhet med betyg från årskurs fyra. Det är ett stort och viktigt steg i rätt riktning. Vi vill nu att Kungsbacka deltar i försöket.

Skolor med intresserad ledning och lärare kan ansöka om att vara med i försöksverksamheten. Skolverket samordnar försöket och det påbörjas senast under 2017. I de årskurser där betyg ges upphävs skyldigheten att utfärda IUP/skriftliga omdömen.

Tidiga betyg är inte allt, men de länder som börjar med betyg sent ligger under i internationella undersökningar. För FP är tidig uppföljning av elevernas kunskaper viktig för att sätta in tidiga insatser och rätt stöd till eleverna. Svenska elever får fortfarande sina första betyg sent jämfört med elever i andra länder. När OECD gjorde en fördjupad analys av Sveriges resultat i PISA konstaterades också betydelsen av att på detta sätt bedöma elevernas resultat. Med betyg blir måluppfyllelsen tydlig för både elever, lärare och föräldrar.

FP vill att Kungsbacka möjliggör för sina skolor att delta i försöksverksamheten. Alla elever ges då bättre förutsättningar att nå kunskapsmålen. Det är viktigt för alla elever och framförallt för de elever som behöver extra stöd.

Vid senaste sammanträdet i Nämnden för Förskola & Grundskola föreslog FP att förvaltningen får i uppdrag att undersöka om någon/några skolor är intresserade av att deltaga i försök med betyg från årskurs 4.

Jan Eric Knutas (FP)

1. vice ordförande